Do Teatru im. Stefana Jaracza przyjadą wielkie sławy europejskiego teatru.

24.10-21.11.2014. 3 Międzynarodowy Festiwal Teatralny Klasyki Światowej „Nowa klasyka Europy”

ostatnia aktualizacja 09.10.2014 czwartek 12:01

Marcin Nowak, Michał Węgierski 

Roman Pawłowski – kurator programu:

W tym roku na festiwalu Nowa Klasyka Europy chcemy sprawdzić, co wynika ze spotkania dawnych dzieł z nowoczesnymi technikami i nowymi, artystycznymi strategiami. Spektakle, które prezentujemy, przekraczają ramy tradycyjnego teatru w poszukiwaniu współczesnych form wyrazu. Słowem kluczem tej edycji jest interdyscyplinarność – zaproszeni przez nas twórcy łączą różne dziedziny sztuki: teatr, film, sztukę wideo, dokument, muzykę współczesną. Tekst jest tu jednym z wielu równorzędnych elementów, tworzących widowisko teatralne, obok scenografii, projekcji wideo, ruchu, ścieżki dźwiękowej. Czasem zupełnie znika, jak w spektaklu „Wnętrza” w reż. Matthew Lentona z Teatru Vanishing Point z Glasgow, w którym akcja symbolicznego dramatu Maurice'a Maeterlincka została przełożona na serię niemych scen. Aktorzy grają za szybą, oddzielającą scenę od widowni, nie słyszymy dialogów, widzimy za to gesty i sytuacje, które przemawiają silniej niż słowa.
We francuskiej adaptacji „Kosmosu” Witolda Gombrowicza w reż. Jorisa Mathieu z Compagnie Haut et Court płynącej z offu narracji towarzyszą projekcje wideo, które gombrowiczowski thriller zmieniają w surrealistyczny sen. W „Płatonowie” Antoniego Czechowa w reż. Luka Percevala z NTGent równie ważna jak akcja sztuki jest muzyka jazzowego pianisty i wokalisty Jensa Thomasa, który na żywo komentuje emocje postaci. Jego fortepian jest dodatkowym bohaterem dramatu, który zamiast słów przemawia dźwiękami.

Najdalej w eksperymencie z formą teatralną poszli Yan Duyvendak i Roger Bernat, wywodzący się ze sztuk wizualnych i działający na co dzień w Szwajcarii. Ich spektakl „Please, Continue (Hamlet)” to połączenie teatru i procesu sądowego z udziałem prawdziwych sędziów, oskarżycieli, obrońców i ekspertów. Grany przez aktora książę Danii staje przed sądem za morderstwo na Poloniuszu, świadkami są Gertruda i Ofelia, przedstawiciele widzów biorą udział w procesie w charakterze ławników, a spektakl kończy się wydaniem wyroku, każdego wieczoru innego.
Kontrapunktem dla interdyscyplinarnych spektakli z zachodniej Europy będą przedstawienia Eimuntasa Nekrošiusa, klasyka inscenizacji z Litwy, który kultywuje tradycje teatru poetyckiej metafory. Jego inscenizacje, oparte na klasycznych tekstach Shakespeare'a, Czechowa, Goethego i Biblii od lat fascynują publiczność swoim minimalistycznym pięknem i symboliką, nawiązującą do czterech żywiołów: ziemi, ognia, wody i powietrza. W Łodzi zaprezentujemy obie części głośnego dyptyku z Teatru Meno Fortas z Wilna, opartego na arcydziele literatury europejskiej – „Boskiej komedii” Dante Alighieriego. To fascynująca podróż do źródeł europejskiej kultury, a zarazem niezwykle współczesna opowieść o miłości, silniejszej niż śmierć, grana przez młody zespół absolwentów wileńskiej Akademii Muzyki i Teatru. Aby przybliżyć XIV wieczny tekst współczesnemu odbiorcy, wykorzystamy nowy, niepublikowany dotąd przekład Jarosława Mikołajewskiego, wybitnego italianisty i poety.

Nowością na festiwalu będzie premiera gospodarza – łódzkiego Teatru im. S. Jaracza. Będzie to „Zwłoka” Friedricha Dürrenmatta z 1977 roku, najmłodszy klasyk w programie. Sztukę reżyseruje Waldemar Zawodziński. W ten sposób rozpinamy nasz festiwalowy program na przestrzeni ponad 750 lat historii europejskiego teatru i literatury.

Żyjemy w czasach niepewnych, w permanentnym kryzysie politycznym i gospodarczym. Nie wiadomo, co przyniesie przyszłość, czy projekt europejski przetrwa w obecnej formie, jaki będzie globalny układ sił, w którą stronę pójdzie demokracja. W tej sytuacji kultura, a w szczególności teatr ma do odegrania ważną rolę: może zakotwiczyć nas w niepewnej rzeczywistości. Skonfrontować z naszymi pragnieniami i lękami, pokazać inną perspektywę, przypomnieć o wartościach. Tą kotwicą jest klasyczna literatura, jedyny stały punkt odniesienia w otaczającym nas chaosie. Cała nadzieja w klasyce.

Inauguracja Festiwalu
Wnętrza na motywach dramatu „Wnętrze” M. Maeterlincka
Vanishing Point (Wlk. Brytania)
Pomysł i reżyseria Matthew Lenton
24.10 godz. 19:00 – duża scena
25.10 godz. 19:00 – duża scena
Spektakl z napisami w języku polskim.

„Ich Czworo” Gabriela Zapolska
Spektakl towarzyszący
Teatr im. Stefana Jaracza
Reżyseria Małgorzata Bogajewska
26.10.2014 godz. 19:00 – scena kameralna
28,29,30.10.2014 godz. 19:00 – scena kameralna
Spektakl w języku polskim.

„Boska Komedia” D. Alighieri
Teatras Meno Fortas (Litwa)
Reżyseria Eimuntas Nekrošius
29.10 godz. 18:00 – duża scena
Spektakl z napisami w języku polskim.

„Raj” D. Alighieri
Teatras Meno Fortas (Litwa)
Reżyseria Eimuntas Nekrošius
30.10 godz. 18:00 – duża scena
Spektakl z napisami w języku polskim.

„Pewnego dnia opowiem Ci inną wyjątkową historię... Kosmos” W.Gombrowicz
Compagnie Haut et Court (Francja)
Reżyseria Joris Mathieu
07.11 godz. 19:00 – duża scena
08.11 godz. 19:00 – duża scena
Spektakl z napisami w języku polskim.

„Please, Continue (Hamlet)”
Cie Yan Duyvendak, Association Dreams Come True, Szwajcaria
Twórcy Roger Bernat i Yan Duyvendak
10.11 godz. 18:00 – duża scena
11.11 godz. 18:00 – duża scena
Spektakl w języku polskim.

„Płatonow” A. Czechow
NT Gent (Belgia)
Reżyseria Luk Perceval
14.11 godz. 19:00 – duża scena
15.11 godz. 19:00 – duża scena
Spektakl z napisami w języku polskim.

Oficjalne zamknięcie festiwalu

„Zwłoka” F. Dürrenmatt,
Teatr im. Stefana Jaracza
Reżyseria Waldemar Zawodziński
21.11 godz. 19:00 – duża scena
Spektakl w języku polskim.

www.nowaklasyka.pl

Powiązane artykuły