Skansen lokomotyw i urządzeń technicznych w Karsznicach
Opis
Skansen Taboru Kolejowego w Karsznicach posiada jedną z ciekawszych kolekcji lokomotyw w tej części kraju. Skansen powstał w miejscu dawnego Zakładu Taboru Kolejowego. W 1990 r. została sprowadzona ze stacji Medyka-Żurawica pierwsza historyczna lokomotywa typu Ty23-273. Dwa lata później sprowadzono z Głowna parowóz typu Tr21-53 uznawany za najlepszy parowóz manewrowy w Europie. Obie lokomotywy dały początek całemu skansenowi, którego oficjalne otwarcie miało miejsce 11 listopada 1993 r. Obecnie znajduje się tu 14 lokomotyw, różnego typu wagony i sprzęt kolejowy. Na terenie skansenu otwarta jest także Izba Historii, która opowiada historię miejsca i ludzi tu pracujących.
Data lub czas powstania
1993 r. (XX w.)
Rodzaj zbiorów, ekspozycji
Typy lokomotyw:
- Ty246-22 „Truman” ze Stanów Zjednoczonych,
 - Ty51-1 z Polski,
 - Tr21-53 z Polski,
 - Ty42-9 z Polski,
 - Ty2-702 z Niemiec,
 - Ol49-79 z Polski,
 - TKp-20 „Śląsk” z Polski,
 - TKb-10 „Baziel” z Polski,
 - TKh-4027 „Ferrum” z Polski,
 - Ty43-74 (1) z Polski,
 - Pt47-93 z Polski,
 - TKt48-39 z Polski,
 - Ty45-39 z Polski,
 - Ty23-273 z Polski – parowóz szerokotorowy,
 - SM41-175,
 - SM30-039,
 - SM03-41,
 - 3E-1,
 - kolej Gubałówka z 1938 r.,
 - w skansenie znajduje się także pług do odśnieżania i dźwig kolejowy oraz liczne wagony, maszyny kolejowe i inne.
 
Położenie obiektu
Obecnie Karsznice należą administracyjnie do miasta Zduńska-Wola. Do skansenu najlepiej dojechać ul. Karsznicką, która odchodzi od drogi krajowej nr 12 i 14.
Dostępność
Czynny w godz. 8:00–14:00 w dni robocze.
Źródła, informacje w Internecie
Publikacja „Szlaki rowerowe województwa łódzkiego” wydana przez Urząd Marszałkowski w Łodzi.