Skansen lokomotyw i urządzeń technicznych w Karsznicach

Otwarcie skansenu miało miejsce w 1993 r. w 60-lecie Zakładu Taboru. W skansenie znajduje się 14 lokomotyw, pług wirowy produkcji niemieckiej, dźwig parowy samojezdny armii amerykańskiej z 1942 r. i dawna kolejka liniowo-terenowa z Gubałówki.

Opis

Skansen Taboru Kolejowego w Karsznicach posiada jedną z ciekawszych kolekcji lokomotyw w tej części kraju. Skansen powstał w miejscu dawnego Zakładu Taboru Kolejowego. W 1990 r. została sprowadzona ze stacji Medyka-Żurawica pierwsza historyczna lokomotywa typu Ty23-273. Dwa lata później sprowadzono z Głowna parowóz typu Tr21-53 uznawany za najlepszy parowóz manewrowy w Europie. Obie lokomotywy dały początek całemu skansenowi, którego oficjalne otwarcie miało miejsce 11 listopada 1993 r. Obecnie znajduje się tu 14 lokomotyw, różnego typu wagony i sprzęt kolejowy. Na terenie skansenu otwarta jest także Izba Historii, która opowiada historię miejsca i ludzi tu pracujących.

Data lub czas powstania

1993 r. (XX w.)

Rodzaj zbiorów, ekspozycji

Typy lokomotyw:

  • Ty246-22 „Truman” ze Stanów Zjednoczonych,
  • Ty51-1 z Polski,
  • Tr21-53 z Polski,
  • Ty42-9 z Polski,
  • Ty2-702 z Niemiec,
  • Ol49-79 z Polski,
  • TKp-20 „Śląsk” z Polski,
  • TKb-10 „Baziel” z Polski,
  • TKh-4027 „Ferrum” z Polski,
  • Ty43-74 (1) z Polski,
  • Pt47-93 z Polski,
  • TKt48-39 z Polski,
  • Ty45-39 z Polski,
  • Ty23-273 z Polski – parowóz szerokotorowy,
  • SM41-175,
  • SM30-039,
  • SM03-41,
  • 3E-1,
  • kolej Gubałówka z 1938 r.,
  • w skansenie znajduje się także pług do odśnieżania i dźwig kolejowy oraz liczne wagony, maszyny kolejowe i inne.

Położenie obiektu

Obecnie Karsznice należą administracyjnie do miasta Zduńska-Wola. Do skansenu najlepiej dojechać ul. Karsznicką, która odchodzi od drogi krajowej nr 12 i 14.

Dostępność

Czynny w godz. 8:00–14:00 w dni robocze.

Źródła, informacje w Internecie

Publikacja „Szlaki rowerowe województwa łódzkiego” wydana przez Urząd Marszałkowski w Łodzi.