Osiedle kolejarskie w Dąbrowie
Opis
Osiedle składa się z pięciu budynków: czterech jednopiętrowych (nr 53, 55, 57 i 59) oraz jednego parterowego (nr 61). Wszystkie budynki utrzymane w tym samym nurcie architektonicznym, nawiązującym do tzw. stylu dworkowego, przede wszystkim poprzez czterospadowe dachy, kryte dachówką. Podobne budynki mieszkalne można obejrzeć również przy innych stacjach na trasie linii kolejowej, m.in. w Pątnowie, czy Dzietrznikach (dawna dróżniczówka).
Data lub czas powstania
1926 r. (XX w.)
Materiał budowlany
Budynki murowane, z cegły.Historia
Linia kolejowa Kalety – Podzamcze, prowadząca przez Wieluń i Dąbrowę, została uruchomiona w 1926 r. Jej budowa była związana z poszukiwaniem dróg eksportu polskiego węgla do Europy Zachodniej. Podzamcze (dziś w granicach administracyjnych Wieruszowa) było stacją graniczną, za rzeką Prosną znajdowały się już Niemcy.
Na skutek niekorzystnej dla Polski polityki celnej Niemiec, ta droga kolejowa nie spełniała pokładanych w niej nadziei i jako alternatywa na przełomie lat 20. i 30. rozpoczęto budowę Centralnej Magistrali Węglowej, prowadzącej ze Śląska do portów (przede wszystkim portu w Gdyni).
Ciekawostki
Osiedle w Dąbrowie należy obok osiedli kolejarskich w Zduńskiej Woli-Karsznicach i Koluszkach, do jednych z większych zespołów zabudowy okołokolejarskiej na terenie województwa łódzkiego.
Do dziś osiedle przetrwało w niemal niezmienionym kształcie, łącznie z ogrodami towarzyszącymi zabudowie, czy brukowaną nawierzchnią ulicy.
Położenie obiektu
Osiedle położone przy ul. Kolejowej (nr od 53 do 61), wzdłuż torów kolejowych, na zachód od stacji Wieluń-Dąbrowa.
Dostępność
Osiedlowa ulica ogólnodostępna, budynki dostępne z zewnątrz.
Parking
Parking na kilkadziesiąt miejsc przed budynkiem stacji kolejowej.