Osiedle kolejarskie w Dąbrowie

Osiedle mieszkaniowe przeznaczone dla pracowników i ich rodzin związanych z linią kolejową Kalety – Podzamcze. Linia ta została uruchomiona w 1926 r. i wówczas powstało również osiedle w Dąbrowie.

Opis

Osiedle składa się z pięciu budynków: czterech jednopiętrowych (nr 53, 55, 57 i 59) oraz jednego parterowego (nr 61). Wszystkie budynki utrzymane w tym samym nurcie architektonicznym, nawiązującym do tzw. stylu dworkowego, przede wszystkim poprzez czterospadowe dachy, kryte dachówką. Podobne budynki mieszkalne można obejrzeć również przy innych stacjach na trasie linii kolejowej, m.in. w Pątnowie, czy Dzietrznikach (dawna dróżniczówka).

Data lub czas powstania

1926 r. (XX w.)

Materiał budowlany

Budynki murowane, z cegły.

Historia

Linia kolejowa Kalety – Podzamcze, prowadząca przez Wieluń i Dąbrowę, została uruchomiona w 1926 r. Jej budowa była związana z poszukiwaniem dróg eksportu polskiego węgla do Europy Zachodniej. Podzamcze (dziś w granicach administracyjnych Wieruszowa) było stacją graniczną, za rzeką Prosną znajdowały się już Niemcy.

Na skutek niekorzystnej dla Polski polityki celnej Niemiec, ta droga kolejowa nie spełniała pokładanych w niej nadziei i jako alternatywa na przełomie lat 20. i 30. rozpoczęto budowę Centralnej Magistrali Węglowej, prowadzącej ze Śląska do portów (przede wszystkim portu w Gdyni).

Ciekawostki

Osiedle w Dąbrowie należy obok osiedli kolejarskich w Zduńskiej Woli-Karsznicach i Koluszkach, do jednych z większych zespołów zabudowy okołokolejarskiej na terenie województwa łódzkiego.

Do dziś osiedle przetrwało w niemal niezmienionym kształcie, łącznie z ogrodami towarzyszącymi zabudowie, czy brukowaną nawierzchnią ulicy.

Położenie obiektu

Osiedle położone przy ul. Kolejowej (nr od 53 do 61), wzdłuż torów kolejowych, na zachód od stacji Wieluń-Dąbrowa.

Dostępność

Osiedlowa ulica ogólnodostępna, budynki dostępne z zewnątrz.

Parking

Parking na kilkadziesiąt miejsc przed budynkiem stacji kolejowej.