Krośnicka Kolej Wąskotorowa

Krośnicka Kolej Wąskotorowa kursuje na długości 3 km przez okazały park zespołu pałacowego. Po drodze zatrzymuje się na stacyjkach z tablicami edukacyjnymi.

Opis

Krośnicka Kolej Wąskotorowa to niewątpliwie jedna z największych atrakcji turystycznych regionu, zwłaszcza dla najmłodszych turystów. Nowo powstała linia liczy niespełna 3 km i posiada na swej trasie 6 przystanków: Krośnice Wąskotorowe (dworzec z kasą, peron główny i 2 dodatkowe, 2 tory, lokomotywownia), Pałac Krośnice, Park, Stawy, Piramida, Pałac Wierzchowice. Na każdej stacji znajdują się tablice informacyjno-edukacyjne opowiadające historię założenia pałacowo-parkowego, ale także otaczającą to miejsce przyrodę jak i informacje o Dolinie Baryczy.

Nad stawami przygotowane są miejsca wypoczynkowe z stanowiskiem do grilla. W budynku stacji głównej mieści się Centrum Informacji Turystycznej z sklepikiem z pamiątkami oraz mini barem.

Tabor Krośnickiej Kolei Wąskotorowej został sprowadzony z innych miejscowości. Najcenniejszym eksponatem jest parowóz typu Px48-1907 zbudowany w 1955 r. przez Fabrykę Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wcześniej parowóz ten był eksploatowany m. in. w Sompolnie i w Środzie. Obecnie ku uciesze turystów wozi i bucha parą w Krośnicach. Turystów ciągnie także lokomotywa spalinowa typu WLs 180 nr 7220 z lat 60. XX w. Wcześniej jeździła ona w Kopalni Węgla Kamiennego „Kazimierz Juliusz” w Sosnowcu, gdzie pieszczotliwie nazywano ją „Laleczką”. Obie lokomotywy ciągną wagony pasażerskie Bxi typu 4 Kw do przewozu letniego oraz większy typu 68 W serii Btxh. W Krośnicach można podziwiać także trzy lokomotywy, które pełnią rolę ekspozycyjną. Najcenniejsza z nich to unikatowa lokomotywa typu WLs 75.

Data lub czas powstania

ok. 2012 r. (XXI w.)

Historia

Krośnicka Kolej Waskotorowa powstała w 2012 r. w ramach proejktu unijnego " Budowa kolejki wąskotorowej i stawów rekreacyjnych w ramach budowy infrastruktury turystycznej na terenie zespołu pałacowo-parkowego Krośnice - Wierzchowice". Sprowadzony tabor pochodzi głównie z lat 50. XX w.

Dostępność

Kolejka nie kursuje w okresie zimowym.