Sanktuarium Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej w Piekarach Śląskich – stacja 48 – Bazylika. Ołtarz

Opis karty został stworzony na potrzeby audioprzewodnika, który oprowadza po Sanktuarium Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej w Piekarach Śląskich.

Opis

Dalsza część historii sanktuarium w Piekarach związana jest z losami obrazu przedstawiającego Matkę Boską Piekarską.

Piekarzanie źle znieśli wywiezienie ikony do Opola, jednak z czasem przestano myśleć o starym obrazie, gdyż nowy także zasłynął łaskami. Cudowny obraz, który obserwują Państwo w ołtarzu głównym różni się od oryginału znajdującego się w Opolu, a zatem i od kopii znajdującej się w bocznej kaplicy, gdyż pod koniec XVIII w. Karol Zipser dokonał renowacji kopii z 1702 r., wprowadzając kilka znaczących zmian. Poprawił układ welonu i tym samym odsłonił owalne czoło Marii, na którym domalował włosy, wokół policzków dodał loki, kolor oczu zmienił na niebieski, złagodził linie twarzy, a cerze nadał mleczno-różowy odcień. Zamienił także jabłko, które trzymała Maryja na granat, będący symbolem pełni życia i miłości. Inne są także rysy dzieciątka.

Ołtarz stojący w prezbiterium ma cechy klasycystyczne [fot. 02.48.001]. W jego naczółku widać malowidło przedstawiające Boga Ojca [fot. 02.48.002]. Zaraz pod nim znajduje się cudowna ikona Matki Boskiej Piekarskiej. Widać na niej wszystkie wprowadzone przez Zipsera zmiany [fot. 02.48.003]. Ci, którym uda się przybyć do kościoła wcześnie rano lub zostać po ostatniej mszy świętej, mogą podziwiać także srebrną zasłonę, którą obraz otrzymał w 75. rocznicę pierwszej koronacji 12 września 2000.

Pod obrazem znajdują się piękne zdobienia, między innymi klasycystyczna kopuła przykrywająca krzyż, stojąca na wielu kolumnach [fot. 02.48.004], zwieńczona złotą koroną [fot. 02.48.005] oraz srebrne tabernakulum [fot. 02.48.006]. Na podwyższeniu widzą państwo także współczesny ołtarz [fot. 02.48.007] oraz pulpit [fot. 02.48.008], oba z marmuru, zdobione mozaikami.

Ważnym świadectwem kultu maryjnego w Piekarach są wota umieszczone w gablotach po obu stronach ołtarza oraz w przejściu za prezbiterium [fot. 02.48.009-02.48.012]. Nad gablotami umieszczono dwie figury św. Katarzyny i św. Marii Magdaleny de Paci [fot. 02.48.013-02.48.014], ofiarowane w podziękowaniu za uzdrowienie i wstawiennictwo.

W pobliżu ołtarza, pośrodku nawy głównej mogą państwo zobaczyć płytę nagrobną księdza Jana Fietzka [fot. 02.48.015], pomysłodawcy i budowniczego bazyliki oraz kalwarii, twórcy ruchu abstynenckiego, działacza społecznościowego i patriotycznego. Położenie tej płyty w centralnym miejscu sanktuarium ma swoje głębokie uzasadnienie. Wszyscy znawcy historii Piekar Śląskich i całego Śląska mogą zaświadczyć za badaczem dziejów Wincentym Ogodzieńskiem, że „...niewiele się stało między rokiem 1840 a 1862 na Górnym Śląsku, w czym by Fietzek nie miał udziału lub na co by nie wywarł wpływu”. Napis, który mogą państwo dostrzec na płycie, brzmi sacerdos eximius, co znaczy: kapłan wyjątkowy.

Dokumenty