logo
Prezentujemy polski odcinek Europejskiego Szlaku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, trasę turystyczną łączącą obiekty techniki kolei warszawsko-wiedeńskiej, zwanej ówcześnie Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, która była pierwszą koleją wybudowaną z inicjatywy Polaków na terenie Królestwa Polskiego latach 1845–1846. Szlak ten funkcjonuje od ponad 160 lat mogąc pochwalić się interesującą historią i nie do przecenienia rolą jaką odegrał w historii. Dziś nadal ma wiele do zaoferowania w postaci cennych miejsc, interesujących obiektów ważnych pod względem historycznym jak i kulturowym oraz przyrodniczym, nie wspominając o jego wciąż ważnej funkcji komunikacyjnej. Na trasie przebiegu Szlaku zaznaczono miejscowości węzłowe, które jednocześnie powinny być miejscami kreującymi tożsamość szlaku.
W miejscowościach na szlaku można zwiedzać różne zabytki kulturowe stanowiące prawdziwe atrakcje turystyczne.
Z uwagi na długość i przebieg trasy, szlak pozwala obejrzeć również zróżnicowanie polskich krajobrazów i przyrody.
W przypadku Europejskiego Szlaku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej polecamy rozważenie podróży koleją.
W województwie łódzkim podróż Szlakiem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (143 km) zajmuje około 3 godziny (nie uwzględniając postojów i zwiedzania obiektów zabytkowych znajdujących się na Szlaku).
Skierniewice z odrestaurowanym dworcem z drugiej połowy XIX w. oraz parowozownią, w której urządzono ekspozycję muzealną, powstałą z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Na uwagę zasługują również m.in.: zabytkowy rynek miejski (XIX/XX w.), ratusz (XIX w.), zespół pałacowo parkowy arcybiskupów gnieźnieńskich (XVII w.).
Lipce Reymontowskie wieś zawdzięczająca swą sławę W.S. Reymontowi (nobliście z 1924 r.), który umieścił w niej akcję swej najsłynniejszej powieści „Chłopi". Wspomnieniem po pisarzu jest domek dróżnika, w którym mieszkał. Zaś Muzeum Mazowsza Zachodniego zainteresować może ekspozycją etnograficzną. W Lipcach odbywają się również „spotkania weselne" z udziałem zespołów folklorystycznych prezentujących tradycyjne obrzędy weselne.
Rogów może stanowić stację przesiadkową na turystyczny pociąg Rogowskiej Kolei Wąskotorowej, która jest pierwszą kolejką muzealną utworzoną na terenie województwa oraz jednym z ważniejszych zabytków techniki Ziemi Łódzkiej. Trasa kolejki (54 km) prowadzi od Rogowa do Białej Rawskiej. Została wybudowana w 1915 r. przez wojska niemieckie.
Piotrków Trybunalski posiada m.in. dworzec kolei warszawsko-wiedeńskiej z 1864 r., staromiejski rynek z przylegającymi doń wąskimi uliczkami. O świetności Piotrkowa w minionych wiekach świadczą pozostałości murów obronnych (XIV w.)., zamek królewski (XVI w.), cerkiew prawosławna (XIX w.), liczne zespoły klasztorne oraz wieża wodna, zabytek techniki z XX w.
Radomsko zainteresować może zespołem klasztornym oo. Franciszkanów (XIV-XVII w.). Interesującymi zabytkami są również ratusz miejski (XIX w.) oraz zabytkowy cmentarz żydowski (XIX w.).
Podróżując szlakiem nie można pominąć Łodzi – stolicy województwa. Od Koluszek można odbyć wycieczkę Drogą Żelazną Fabryczno-Łódzką, powstałą w 1865 r. z inicjatywy polskiego przedsiębiorcy i bankiera Jana Gottlieba Bocha. Połączenie kolejowe z Łodzi do Koluszek (27 km) pozwoliło na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój ówczesnego miasta przemysłowego – rodzącej się potęgi włókienniczej. Do czasów współczesnych przetrwały liczne zabytki architektury świadczące o świetności Łodzi. Fabrykanckie wille i pałace, a także zespoły fabryczne Scheiblerów, Grohmanów, Poznańskich i Heinzlów stanowią unikalną wartość nie tylko w skali Polski, ale również Europy. Po mieście „czterech kultur" pozostały również ślady na łódzkich nekropoliach, w tym największym w Europie cmentarzu żydowskim. Niech zatem Łódź jako Europejskie Miasto Secesji, a także przykład urbanistyki (XIX w.), stanowi jedno z ważnych miejsc na turystycznym szlaku.