Facebook
Konkurs fotograficzny

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich

Zapraszamy do udziału w konkursie fotograficznym. Prześlij nam ciekawe zdjęcia atrakcyjnych miejsc w Polsce i wygrywaj cenne nagrody!


więcej...

Konkurs filmowy

Obejrzyj inspiracje do brania udziału w wydarzeniach atrakcyjnych dla turystów aktywnych. Przekaż swój film w innym ciekawym temacie. Każdy film będzie zgłoszony do konkursu. Autor filmu najlepszego w danym roku wygra tablet.

więcej...

Pobierz bezpłatnie
Ankieta

Europejski Szlak Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej

Prezentujemy polski odcinek Europejskiego Szlaku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który polecamy przebyć koleją. Dzisiaj kolejowe zabytki techniki w połączeniu z obiektami kulturowymi miejscowości wzdłuż szlaku są niezwykłą atrakcją turystyczną.

Opis

Prezentujemy polski odcinek Europejskiego Szlaku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, trasę turystyczną łączącą obiekty techniki kolei warszawsko-wiedeńskiej, zwanej ówcześnie Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską, która była pierwszą koleją wybudowaną z inicjatywy Polaków na terenie Królestwa Polskiego latach 1845–1846. Szlak ten funkcjonuje od ponad 160 lat mogąc pochwalić się interesującą historią i nie do przecenienia rolą jaką odegrał w historii. Dziś nadal ma wiele do zaoferowania w postaci cennych miejsc, interesujących obiektów ważnych pod względem historycznym jak i kulturowym oraz przyrodniczym, nie wspominając o jego wciąż ważnej funkcji komunikacyjnej. Na trasie przebiegu Szlaku zaznaczono miejscowości węzłowe, które jednocześnie powinny być miejscami kreującymi tożsamość szlaku.

W miejscowościach na szlaku można zwiedzać różne zabytki kulturowe stanowiące prawdziwe atrakcje turystyczne.

Z uwagi na długość i przebieg trasy, szlak pozwala obejrzeć również zróżnicowanie polskich krajobrazów i przyrody.

Powody, dla których główne trasy przebiegu szlaku przez Polskę zostały opracowane w konwencji turystycznego szlaku samochodowego omówiliśmy w karcie „Europejskie Szlaki Kulturowe”.
Przypominamy w skrócie: chcieliśmy pokazać, że planując podróż do miejsca docelowego pobytu na wczasach nie musicie kierować się wyłącznie kryterium najkrótszej lub najszybszej drogi. Okazuje się bowiem, że prastare szlaki kulturowe pokrywają się w znacznym stopniu z dzisiejszą siecią infrastruktury dróg samochodowych. Zatem macie szansę tak zaplanować przejazd, żeby standardowy tranzyt zamienił się w ciekawe przeżycie, z wzruszeniami i emocjami jakie często towarzyszą oglądaniu miejsc kulturowych.

W przypadku Europejskiego Szlaku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej polecamy rozważenie podróży koleją.

Bardzo nas ucieszył fakt, że zarówno na poziomie regionalnym (województwo łódzkie) jak również lokalnym (powiaty, gminy) szlak jest autentyczną inspiracją podczas kreowania produktów turystycznych.
Możecie sprawdzić to sami na licznych kartach informacyjnych naszego portalu.

Łódzkie odcinki Europejskiego Szlaku Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej

W województwie łódzkim podróż Szlakiem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (143 km) zajmuje około 3 godziny (nie uwzględniając postojów i zwiedzania obiektów zabytkowych znajdujących się na Szlaku).

Skierniewice z odrestaurowanym dworcem z drugiej połowy XIX w. oraz parowozownią, w której urządzono ekspozycję muzealną, powstałą z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Na uwagę zasługują również m.in.: zabytkowy rynek miejski (XIX/XX w.), ratusz (XIX w.), zespół pałacowo parkowy arcybiskupów gnieźnieńskich (XVII w.).

Lipce Reymontowskie wieś zawdzięczająca swą sławę W.S. Reymontowi (nobliście z 1924 r.), który umieścił w niej akcję swej najsłynniejszej powieści „Chłopi". Wspomnieniem po pisarzu jest domek dróżnika, w którym mieszkał. Zaś Muzeum Mazowsza Zachodniego zainteresować może ekspozycją etnograficzną. W Lipcach odbywają się również „spotkania weselne" z udziałem zespołów folklorystycznych prezentujących tradycyjne obrzędy weselne.

Rogów może stanowić stację przesiadkową na turystyczny pociąg Rogowskiej Kolei Wąskotorowej, która jest pierwszą kolejką muzealną utworzoną na terenie województwa oraz jednym z ważniej­szych zabytków techniki Ziemi Łódzkiej. Trasa kolejki (54 km) prowadzi od Rogowa do Białej Rawskiej. Została wybudowana w 1915 r. przez wojska niemieckie.

Piotrków Trybunalski posiada m.in. dworzec kolei warszawsko-wiedeńskiej z 1864 r., staromiejski rynek z przylegającymi doń wąskimi uliczkami. O świetności Piotrkowa w minionych wiekach świadczą pozostałości murów obronnych (XIV w.)., zamek królewski (XVI w.), cerkiew prawosławna (XIX w.), liczne zespoły klasztorne oraz wieża wodna, zabytek techniki z XX w.

Radomsko zainteresować może zespołem klasztornym oo. Franciszkanów (XIV-XVII w.). Inte­resującymi zabytkami są również ratusz miejski (XIX w.) oraz zabytkowy cmentarz żydowski (XIX w.).

Podróżując szlakiem nie można pominąć Łodzi – stolicy województwa. Od Koluszek można odbyć wycieczkę Drogą Żelazną Fabryczno-Łódzką, powstałą w 1865 r. z inicjatywy polskiego przedsiębiorcy i bankiera Jana Gottlieba Bocha. Połączenie kolejowe z Łodzi do Koluszek (27 km) pozwoliło na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój ówczesnego miasta przemysłowego – rodzącej się potęgi włókienniczej. Do czasów współczesnych przetrwały liczne zabytki architektury świadczące o świetności Łodzi. Fabrykanckie wille i pałace, a także zespoły fabryczne Scheiblerów, Grohmanów, Poznańskich i Heinzlów stanowią unikalną wartość nie tylko w skali Polski, ale również Europy. Po mieście „czterech kultur" pozostały również ślady na łódzkich nekropoliach, w tym największym w Europie cmentarzu żydowskim. Niech zatem Łódź jako Europejskie Miasto Secesji, a także przykład urbanistyki (XIX w.), stanowi jedno z ważnych miejsc na turystycznym szlaku.